Innovatie in de publieke sector; goede instrumenten zijn (slechts) het halve werk


Share/Save/Bookmark

Piek, Pim and Koning, Nicole de and Vos, Pepijn and Graaf, Bart de and Beudeker, Dagmar and Leede, Jan de (2011) Innovatie in de publieke sector; goede instrumenten zijn (slechts) het halve werk. In: Innovatie die werkt: praktijkvoorbeelden van netwerk-innoveren. Boom Lemma, pp. 85-106. ISBN 9789059316294

[img] PDF
Restricted to UT campus only

481kB
Abstract:Dit hoofdstuk gaat over innovatie in de publieke sector, gericht op verbetering van de efficiëntie en kwaliteit van de dienstverlening, resulterend in betere prestaties. De innovaties die centraal staan, betreffen flexibeler inzet van personeel om extra inhuur te beperken, het stroomlijnen van werkprocessen om doorlooptijden en wachttijden te verkorten en het betrekken van de klantbeleving om processen beter op de klanten te kunnen afstemmen. In een project met de gemeente Lelystad hebben we onderzocht of we deze innovaties konden realiseren met instrumenten die TNO oorspronkelijk ontwikkelde voor toepassing in productieomgevingen en de private markt: de Flextool, LeanPlus en de Customer Journey. De bedoeling was deze instrumenten zodanig toepasbaar te maken, dat de dienstverlening in de publieke sector er aantoonbaar mee kan worden verbeterd. Daarnaast hebben we naar het innovatieproces als zodanig gekeken om in kaart te kunnen brengen waaraan het proces moet voldoen om de instrumenten zo goed mogelijk te benutten. De inzichten over het verbeteren van efficiëntie die het project met de gemeente Lelystad heeft opgeleverd, zijn interessant voor managers, leidinggevenden en consultants die processen in een publieke omgeving willen vernieuwen en verbeteren.
Item Type:Book Section
Copyright:© 2011 Boom Lemma
Faculty:
Management and Governance (SMG)
Research Group:
Link to this item:http://purl.utwente.nl/publications/79967
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page

Metis ID: 285475