Betere bereikbaarheid, meer criminaliteit? Literatuurstudie en case studie naar de relatie tussen infrastructuurkenmerken, bereikbaarheid en criminaliteit

Share/Save/Bookmark

Nijenhuis, Guido and Geurs, Karst and Montoya-Morales, Lorena (2011) Betere bereikbaarheid, meer criminaliteit? Literatuurstudie en case studie naar de relatie tussen infrastructuurkenmerken, bereikbaarheid en criminaliteit. In: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, 24-25 November 2011, Antwerp, Belgium.

[img] PDF
Restricted to UT campus only
: Request a copy
534kB
Abstract:Deze paper beschrijft een literatuurstudie naar de relatie tussen infrastructuurkenmerken, bereikbaarheid en criminaliteit. Uit de literatuurstudie blijkt dat er in de afgelopen decennia in het buitenland veel onderzoek is gedaan naar de invloed van de gebouwde omgeving op criminaliteit, maar deze komen niet tot eenduidige resultaten. De literatuur kent verschillende theoretische stromingen met verschillende interpretaties van de relatie tussen infrastructuurkenmerken en criminaliteit. Empirische studies komen ook niet tot een eenduidig verband. Sommige studies vonden een positief verband tussen bereikbaarheid en criminaliteit: gebieden met een hoge mate van bereikbaarheid (doorgaande wegen, veel afslagen) zouden een verhoogde kans op inbraken en andere criminele activiteiten laten zien. Andere studies laten juist zien dat een lage mate van bereikbaarheid (doodlopende straten, cul-de-sac, etc.) leidt tot een hogere kans op criminaliteit. Dit kan deels worden verklaar door beperkingen in de gebruikte onderzoeksmethode. In veel studies is alleen gekeken naar het verband tussen ruimtelijke en infrastructurele kenmerken en criminaliteit en is geen aandacht besteed aan sociaaleconomische verschillen tussen wijken. Een belangrijke beperking in bestaande studies is verder dat geen longitudinale analyses beschikbaar zijn: er wordt niet gekeken naar veranderingen in misdaadpatroon als gevolg van een verandering in ruimtelijke of infrastructurele kenmerken, zoals aanleg van een metrolijn. Tenslotte zijn de studies die tot dusver zijn uitgevoerd zijn veelal gebaseerd op data uit Amerika of het Verenigd Koninkrijk. De resultaten van deze studies zijn niet zo maar overdraagbaar naar de Nederlandse context. Een grondig Nederlands onderzoek naar verklaringen voor crimineel gedrag is nog niet uitgevoerd. Deze paper beschrijft eerste resultaten van een case studie in Enschede, waarbij verbanden zijn gezocht tussen een aantal fysieke kenmerken en de locaties van inbraken. De kans op inbraak blijkt hoger te zijn bij woningen nabij hoofdwegen, kruisingen van wegen en treinstations. Daarnaast geven we een voorzet voor vervolgonderzoek.
Item Type:Conference or Workshop Item
Faculty:
Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science (EEMCS)
Research Group:
Link to this item:http://purl.utwente.nl/publications/79945
Official URL:http://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs/cvs11_092.pdf
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page