Tekstevaluatie: onderzoek naar de validiteit van probleemopsporende methoden

Share/Save/Bookmark

Jong, Menno de and Schellens, Peter Jan (2002) Tekstevaluatie: onderzoek naar de validiteit van probleemopsporende methoden. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 24 (3). pp. 146-166. ISSN 1573-9775

[img] PDF
Restricted to UT campus only
: Request a copy
105kB
Abstract:Onder tekstschrijvers en communicatieprofessionals is het besef gegroeid dat het testen van teksten in een conceptfase,ook wel formatieve evaluatie genoemd, een belangrijke bijdrage kan leveren aan de effectiviteit van communicatie. Er is inmiddels ook een flink aantal methoden beschikbaar waaruit men in de praktijk kan kiezen als men een concepttekst, een opzet voor een advertentiecampagne, een website of een interface wil testen (voor overzichten zie De Jong & Schellens, 1995 en 1997; De Jong & Heuvelman, 1999.) Internationaal zijn vooral methoden om de gebruikersvriendelijkheid (’usability’) van software, interfaces en technische documentatie te testen in de belangstelling komen te staan, zoals blijkt uit een flink aantal handboeken op dit gebied (Nielsen, 1993; Dumas & Redish, 1993; Rubin, 1994; Lindgaard, 1994; Velotta, 1995; Faulkner, 2000; Barnum, 2001).
Item Type:Article
Copyright:© 2002 Van Gorcum
Faculty:
Behavioural Sciences (BS)
Research Group:
Link to this item:http://purl.utwente.nl/publications/79237
Official URL:http://taalbeheersing.letterentijdschriften.nl/document_articles/156.pdf
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page

Metis ID: 207891