Drie decennia computerhandleidingen voor beginners

Share/Save/Bookmark

Meij, Hans van der and Karreman, Joyce and Steehouder, Michaël (2008) Drie decennia computerhandleidingen voor beginners. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 30 (3). pp. 268-287. ISSN 1573-9775

[img] PDF
Restricted to UT campus only
: Request a copy
629kB
Abstract:De eerste computerhandleidingen voor beginners (tutorials) werden in de jaren tachtig van de vorige eeuw geschreven in ‘lopend proza’, maar mede onder invloed van het onderzoek van Carroll c.s. naar het gedrag van beginnende computergebruikers kregen de handleidingen een meer instructief karakter om ze geschikt te maken voor ‘hands-on’ gebruik. In de jaren negentig was deze aanpak algemeen geaccepteerd en leidde onderzoek tot een aantal verfijningen, met name door een afgewogen dosering van declaratieve informatie, door aandacht voor fouthulp en door onderzoek naar de effecten van oefeningen en aansporingen aan de lezer om zelf het programma verder te ‘verkennen’. Rond de eeuwwisseling groeide de aandacht voor ‘belevingselementen’ in tutorials, zoals in de vorm van een duidelijk aanwezige tutor en agents in de vorm van (fictieve) medegebruikers. De geschiedenis van de tutorial wordt gekenschetst als een goed voorbeeld van de wijze waarop praktijk, theorievorming en onderzoek hand in hand kunnen gaan.
Item Type:Article
Copyright:© 2008 Van Gorcum
Faculty:
Behavioural Sciences (BS)
Research Group:
Link to this item:http://purl.utwente.nl/publications/79227
Official URL:http://taalbeheersing.letterentijdschriften.nl/document_articles/338.pdf
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page

Metis ID: 252989