Kwaliteit als een functie van de samenwerking tussen medisch specialisten en managers in Nederlandse ziekenhuizen

Share/Save/Bookmark

Klopper-Kes, Hanneke and Vincent, Andrew and Meerdink, Nienke and Wilderom, Celeste and Siesling, Sabine and Harten, Wim van (2011) Kwaliteit als een functie van de samenwerking tussen medisch specialisten en managers in Nederlandse ziekenhuizen. M & O : Tijdschrift voor Management en Organisatie, 65 (6). pp. 76-93. ISSN 0165-1722

[img] PDF
Restricted to UT campus only
: Request a copy
417kB
Abstract:Ziekenhuizen staan voor een grote uitdaging (Berwick en Nolan, 1995; Shortell et. al., 2004; Kaissi, 2005). Patiënten worden steeds mondiger en eisen transparantie en optimale kwaliteit van zorg. Technologische ontwikkelingen zorgen voor meer mogelijkheden in de behandeling van ziekten, terwijl de financiering van de zorg aan banden wordt gelegd. De noodzaak voor structurele verbeteringen in de kwaliteit van zorg en zorgorganisaties wordt benadrukt door rapporten uit de Verenigde Staten zoals ‘To Err is Human’ de ‘5 Million Lives Campaigns’ (IHI, 2006 and 2008) en ‘Crossing the Quality Chasm’ (Berwick, 2004), maar de implementatie van kwaliteitsmanagement laat te wensen over.
In de literatuur is beschreven dat de meeste kwaliteitsmanagement programma’s in de gezondheidszorg gefocust zijn op de structuurkant van organisaties, terwijl de meeste data wijzen op verbetering van zorg door naleving van professionele richtlijnen (Powell et al., 2009). Volgens Berwick (2004), een van de belangrijke voormannen van kwaliteitsverbeteringen in ziekenhuizen wereldwijd, is de participatie van artsen in kwaliteitsmanagement projecten een noodzakelijke voorwaarde voor succes. Een van de waarschijnlijke redenen dat de implementatie van kwaliteitsmanagement in ziekenhuizen moeizaam verloopt, is de complexiteit van de samenwerking tussen artsen en managers (Edwards, 2003). Hieronder doen wij verslag van ons onderzoek naar de moeizame verhouding tussen artsen en managers in ziekenhuizen en hoe deze gerelateerd is aan de kwaliteit van organisatie en zorg. Dit onderzoek heeft geleid tot een wetenschappelijke proefschrift (Hanneke Klopper, 2011).
Item Type:Article
Copyright:© 2011 Kluwer
Faculty:
Management and Governance (SMG)
Research Group:
Link to this item:http://purl.utwente.nl/publications/79164
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page

Metis ID: 284076