Competenties en onderwijs - een conceptuele analyse

Share/Save/Bookmark

Procee, Henk (2001) Competenties en onderwijs - een conceptuele analyse. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 19 (4). pp. 242-253. ISSN 0168-1095

[img]PDF
Restricted to UT campus only
: Request a copy
144Kb
Abstract:Met de nieuwe accreditatieregeling voor het universitaire onderwijs wordt de nadruk verlegd van kennisoverdracht naar competentieverwerving. Een voor de hand liggende operationalisering in termen van vaardigheden doet deze omslag tekort. Het begrip 'competentie' biedt meer dan dat, namelijk het samenkomen van drie dimensies: het specifieke vakgebied, de persoon van de (toekomstige) professional, en de externe omgeving waarmee contact wordt onderhouden. De bedoeling van dit artikel is het verkennen van dit drieledige terrein, zonder direct in een operationele definitie terecht te komen. Aan de hand van de inmiddels gevleugelde term 'the reflective practitioner' wordt geprobeerd de drie elementen te verbinden. Daarbij wordt aandacht besteed aan verschillende soorten van 'reflectie' en aan de bijzondere kenmerken van een 'praktijk'. Een tweetal voorbeelden (geschiedenis en scheikunde) wordt gebruikt om de concepten te illustreren.
Item Type:Article
Copyright:© 2001 Lemma
Faculty:
Behavioural Sciences (BS)
Research Group:
Link to this item:http://purl.utwente.nl/publications/61633
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page

Metis ID: 205224