Retoriek of rationeel beleid: deelname en deelnamebeleid in internationaal perspectief

Share/Save/Bookmark

Kaiser, Frans and Weert, Egbert de (2006) Retoriek of rationeel beleid: deelname en deelnamebeleid in internationaal perspectief. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 24 (3). pp. 128-151. ISSN 0168-1095

[img] PDF
Restricted to UT campus only
: Request a copy
339kB
Abstract:Nederland streeft naar een deelname aan het hoger onderwijs in de richting van 50 procent in 2010. Ook in andere landen zijn concrete en vrij ambitieuze doelstellingen geformuleerd. Dit artikel gaat na waar Nederland internationaal staat waarbij als 'benchmark' landen Finland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Japan en de Verenigde Staten (Massachusetts) fungeren. Na enige cijfermatige analyses waarbij ook aandacht is voor definities en problemen bij internationale vergelijkingen, worden factoren besproken die de ontwikkeling van het deelnameniveau bepalen alsmede de mogelijkheden om via overheidsbeleid de deelname te beïnvloeden. Het recente advies van de Onderwijsraad over dit onderwerp wordt tevens in de discussie betrokken.
Item Type:Article
Copyright:© 2006 Lemma
Faculty:
Management and Governance (SMG)
Research Group:
Link to this item:http://purl.utwente.nl/publications/61629
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page

Metis ID: 236053