De appel van Eva: tacit knowledge revisited : Implicaties voor het hoger onderwijs

Share/Save/Bookmark

Millar, Carla C.J.M. (2008) De appel van Eva: tacit knowledge revisited : Implicaties voor het hoger onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 26 (3). pp. 122-138. ISSN 0168-1095

[img] PDF
Restricted to UT campus only
: Request a copy
255kB
Abstract:In de kenniseconomie van de 21 e eeuw neemt de kennisintensieve sector en daarmee stille kennis2 X De term 'tacit knowledge' kan misschien het beste vertaald worden met 'het stille weten', of 'het stille kennen', maar ook dit dekt het Engelse begrip toch nog onvolmaakt. De vertaling door 'stille kennis' lijkt directer en implicieter en zal normaliter in dit artikel gebruikt worden. een belangrijke plaats in. De mens is de kern van deze impliciete stille kennis, van het weten-hoe, en vooral van het hier-en-nu-inzicht, het weten-wanneer, dat de sleutel vormt tot innovatie en strategische voorsprong. Deze analyse heeft implicaties voor kenniscirculatie tussen de universiteit, het bedrijfsleven en de maatschappij als geheel – een drievoudige helix – , alsmede voor de universiteit zelf via een tweede drievoudige helix, de integratie van onderzoek, onderwijs en valorisatie via een Modus Zero-structuur die door het accent op stille kennis met name invloed zal hebben op het human resources-beleid met betrekking tot wetenschappelijk personeel.
Item Type:Article
Copyright:© 2008 Lemma
Research Group:
Link to this item:http://purl.utwente.nl/publications/61621
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page

Metis ID: 250095