Perceptions of student price-responsiveness ; a behavioural economics exploration of the relationships between socio-economic status, perceptions of financial incentives and student choice


Share/Save/Bookmark

Vossensteyn, Johan Jacob (Hans) (2005) Perceptions of student price-responsiveness ; a behavioural economics exploration of the relationships between socio-economic status, perceptions of financial incentives and student choice. thesis.

[img]
Preview
PDF
5Mb
Abstract:Studenten die hoge collegegelden moeten betalen hebben wel leenaversie, maar dit weerhoudt hen er niet van om te gaan studeren of te lenen. In zijn proefschrift Perceptions of Student Price-Responsiveness toont Hans Vossensteyn aan dat de verhogingen van de collegegelden van de afgelopen jaren niet hebben geleid tot een andere sociaal-economische samenstelling van de studentenpopulatie. Sterker nog: de meeste studenten zouden ook wel gaan studeren als de collegegelden nog hoger zouden zijn dan ze nu zijn, mits de verhogingen van de collegegelden langzaam worden doorgevoerd. Wel zijn studenten uit lage sociaal-economische groepen nog steeds ondervertegenwoordigd. Vossensteyn vraagt zich daarom af of het wel goed is om studenten uit hogere economische klassen met basisbeurzen te subsidiëren. Want die studenten gaan immers toch wel studeren. Wellicht zou het beter zijn overheidsgelden gerichter in te zetten om de participatie van studenten uit lagere economische klassen te bevorderen.
Item Type:Thesis
Copyright:© 2005, J.J. Vossensteyn
Faculty:
Management and Governance (SMG)
Research Group:
Link to this item:http://purl.utwente.nl/publications/50847
Official URL:http://www.utwente.nl/cheps/documenten/thesisvossensteynnl.pdf
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page

Metis ID: 225845